söndag 21 oktober 2007

Tredje försöket hos Carbinieri.

Lördagmorgon åkte Seb, Selma och jag åter igen till Carbinieri för att anmäla bilinbrottet. (Hjalmar var hemma med faster C och kusin M). Förberedda till tänderna med bildokument och båda två på plats så trodde vi att det lätt skulle fixas. Det gjorde det också men först försökte polismannen få oss att åka till en annan carbinieristation då platsen för brottet inte ligger i den kommun som vi bor i. Vet inte hur eller vad Seb sa för att få honom att ändra sig...kan ev. också ha varit ett leende från "Selma la blonda". Iallafall fick vi komma in i ett rum och göra vår anmälan. Jag hade förberett mig på vad jag skulle säga då vi fått veta att jag ju var tvungen att vara med eftersom jag är den som utsatts för brottet. Tror någon att han ställde en enda fråga till mig? Nej, njet, nada, non! Behövde inte ens legitimera mig, jag var helt ointressant! Seb skötte snacket och Selma charmerade och fick poliserna att hämta både papper och pennor för henne att leka med, dessutom lovade de henne ett jobb som sekreterare i framtiden...

Vi hade hört av många att Carbinieri var slöa, otrevligt och gärna försökte flytta över ev. jobb till andra stationer...Mycket av det stämmer men vi tyckte nog, i det stora hela, att de iallafall var trevliga. Det känns skönt då det, tyvärr, kanske händer att vi måste besöka dem igen! Vi hoppas såklart att vi slipper!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste bara säga att det är tur att du har Sebastian som kan fixa det där med italienarna.

Du själv är också duktig, ska du veta, som klarade av det som hände och var så lugn när du ringde till mig mitt i väntan på poliserna.

Jag är glad att du inte var utanför Coop eller på annat ställe, utan att du fick den hjälp du behövde av rektorn på Hjalmars skola och dina utländska tjejkompisar. Det är tur att de fanns omkring dig tills Sebastian kom. Han får verkligen uppleva mycket annat än när han själv bodde där, kan jag förstå, men jag tror att han är glad för dig trots allt. Krama och hälsa honom iallafall särskilt från mig.
Mamma Mona

Anonym sa...

Nu är det min tur att få sitta vid datorn. Mona tar två steg tillbaka, så nu sitter jag här!

Efter alla fina intryck och trevliga händelser i nya "landet" hade ni otur att råka ut för en galen inbrottstjuv i bilen. Man blir heligt förbaskad för mindre! Av era reaktioner att döma har ni trots allt tagit det med gott omdöme och kallt lugn. Jag hoppas att polisen kan ta fast brottslingen, men innerst inne är jag tveksam. Och allt det praktiska kring sådana incidenter kan vara lite jobbiga. Se det positiva i "att det kunde vara värre".

Fortsätt att upptäcka Italien på era minisemestrar på helgerna och berätta för oss andra i dina, Nina, målande skildringar. Er bloggsida har blivit som en efterlängtad dagstidning: vad har dom nu gjort och sett i Italien?

Hälsningar och kramar till er alla från Per-Håkan

Anonym sa...

Hej!
Ja, då var det en vecka sedan jag var inne och oj vad jag har missat. Vanligtvis är jag inne varannan dag. Härliga bilder och hoppas inte ni hade allt för många kvar i den stulan kameran "som låg i bilen". Nu är det nästan exakt en månad till vi ses. Min/vår käre vän U ska ha skrivit en kommentar (säger hon), men det verkar inta ha fungerat:) Får nog hjälpa henne på traven nästa gång. Ha det gott tills vi ses! Stor kramar Eva

Nina sa...

Kameran var så gott som tom, fanns en bild på vardera barnet - men de finns sparade oxå.

Naranja sa...

Hejsan! Tittar tillbaka. Snygg bakgrund ni har, vi har samma smak ser jag! Kollade snabbt igenom och inser att er måste jag lägga till mina favoriter. Spännande läsning och många fina bilder ser det ut att vara. Italien är så fint!
Naranja

A L V A S - P A P P A ! sa...

Skönt ändå att ni fick det löst även om de verkar ha en lite ålderdomlig kvinnosyn?!

Tack för uppmuntran! Behövligt..