torsdag 13 december 2007

Sjukdom och julklappar


I veckan har barnen varit sjuka; Selma är dunderförkyld och Hjalmar har klagat över magont. Nu är dock Hjalmar på dagis igen medan Selma snällt får vara hemma och åka runt med mamma för att handla julklappar. Det fungerar rätt så bra. Idag fick Selma vara med och inhandla sina egna julklappar – hoppas hon glömmer dem till den dag vi ”firar jul” här i Italien. Eftersom barnen varit sjuka fick jag tyvärr ställa in shoppingdag i Modena med Å och M och massage hos en brittisk mamma. Hon ger mig en gratis helkroppsmassage i utbyte mot att jag, om jag är nöjd, sprider det till mina mammakompisar…

Det är lätt kaos i Italien. Vet inte om ni hört/läst att lastbilschaufförerna strejkar vilket medför att varorna börjar ta slut i diverse affärer dessutom har många bensinmackar fått stänga på grund av att de inte längre har någon bensin att sälja…Jag visste inte detta innan idag utan var klart förundrad över att det var kö in på en del av bensinmackarna, upp till 200 meters kö ut på vägen. Med en sinande tank, men än så länge lyckligt ovetande, tänkte jag: -Jag tar en annan mack…kanske jag inte skulle gjort – nu är alla mackar stängda och bensinlampan lyser i bilen…på fredag sägs det att strejken skall vara över…tur att vi har mat i frysen…

Bilder från Luciafirandet kommer i helgen. I Italien firar man inte Lucia (fastän Lucia herself var från Sicilien) men på lördag skall alla svenska familjer ha svenskt luciafirande hemma hos en familj i Modena.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå på er!
Inte många dagar kvar nu...... tills ni kommer till härliga!? Sverige. Vi längtar.
Här VAB:as det också. Leia kräks... Tur det kom nu och inte om en vecka. Noah sa innan han gick till skolan idag, -får jag en Milan-fotboll eller något med Milan vet jag att jag fått det av Nina. Bara så du vet! Han är smart han!
Grand, Mia! Jag vill också med!
Kram från Katja och en lite piggare Leia

Nina sa...

Vi kryar på Leia och meddelar Mia att boka ytterliggare en pepparkvarn...Hitta datum!!!
Ses snart! Bara en liten, liten vecka...