onsdag 5 december 2007

Julstämning i vårt hem?


Vi har försökt att skapa lite julstämning i vårt italienska hem trots att vi inte skall fira jul här. Det är lite svårt. I vårt hus finns inga fönsterkarmar…så vart skall man placera alla sjuarmade ljusbågar? Svar: De får ligga kvar i kartongen i källaren ett tag till. Hängande fönsterstjärnor är dock uppsatta och det sprider ett härligt mysljus under dygnets mörka timmar.

Adventsljusstaken är framme och första ljuset tänt. Dörren har fått en hemmabunden krans - som dock bara syns när vi är hemma och vakna – annars har vi jalusierna stängda. I brist på granris klippte jag lite grönt från tujorna i trädgården. Annars är det väl öppna spisen och spishyllan, som är full av levande ljus, som sprider mest julvärme (i dubbel bemärkelse).


Pepparkaksdegen (inköpt på IKEA) ligger i kylen, glöggen (present från M + inköpt på IKEA + vinst av Seb under en kräftskiva i somras) har vi börjat smutta på. Förra veckan bakade jag och barnen Lussebullar i mängder – de finns i frysen för att plockas fram vid jämna mellanrum. På fredag kommer en kompis till Hjalmar hit med sin mamma och lillebror, då skall vi baka mängder av pepparkakor. Så lite julstämning har vi nog fått men det viktigaste, som vi såklart inte rår på, är ju vädret. Och det ger knappast julstämning…undrar hela tiden om ni har snö i Sverige/Skåne?

Italienarna pyntar sina hus med massor av jultomtar som klättrar på husfasaderna och balkongerna. Många av dem har dessutom blinkande kulörta lampor i träd, på sina balkongräcken eller runt sina fönster – lite Las Vegas över det hela. Har sett några av grannarna kika fram bakom sina gardiner eller smyga runt vårt hus för att titta på våra fönsterstjärnor…de är väldigt nyfikna och vi är väl ett lagom exotiskt inslag i deras bostadsområde…

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så duktig Nina.
Det verkar som om du hinner med allt. Kanske var jag nog lika duktig när jag hade er tre små.

Kanske någon inte haft den tron att du skulle klara allt så bra, både vad gäller motgångar o medgångar. Men det har jag haft.

Bra att du för traditionerna vidare till barnen, du verkar ha lärt en del av mig. Hoppas det
iallafall.
Mamma

Anna, Fair and True sa...

Den där adventsljustaken i någon grå sten - var har du köpt den?! Den är så fin!

Nina sa...

anna, fair and true - ljusstaken har x antal år på nacken, men om jag inte minns fel är den inköpt i butiken Fönstret i Lund. Den är i betong och väldans fin - jag håller med!

Anna, Fair and True sa...

Tack, hjälper inte mig dock. Jag har frågat flera och alla verkar ha köpt den på olika ställen, och alla är lokala affärer.

Anna, Fair and True sa...

Jag får helt enkelt beundra den på avstånd! :)

Anonym sa...

När tänds det andra ljuset i din fin "stake"?
Sitter och avnjuter en god middag och ett fantastikt vin (från Italien, Mats-Rune, känner du honom Sebastian) hos vår kära far.
Nu kommer ni snart.........till lilla mig. Pappa och Elisabeth hälsar.
Kram Katja

Anonym sa...

Hej Nina, jag kan inte annat än hålla med din mamma. Vad händig du är!!!!!

Jag föll verkligen för din krans på dörren. Ska försöka mig på en här hemma snart. Ingen bebis än..

Ha det bra. Kram Sara

Anonym sa...

Hej på er! Wow, jag är imponerad över hur händig och pysslig du är...det hade jag ingen aning om. Längtar du till Sverigeresan? Kan bli skönt att komma dit en sväng antar jag.
Det är så kul att läsa er blogg och att på så sätt få följa med i ert liv lite.
KRAMAR på er!
Linda
Selmas rosa discoklänning rocks!!