torsdag 17 december 2009

Smart?

I bilen på väg till skolan för att lämna julklappar lyssnar vi som vanligt (?) på Bamse. Signaturmelodin går på repeat. Barnen sjunger med för allt vad tygeln håller. Efter ett tag ändrar de (Selmas anvarsområde) texten och, som vanligt, smyger det in sig ganska många fis och en del ord i samma kaliber. Jag ber barnen sjunga som texen är, inga fisar eller annat, för då stänger jag av skivan...

Glad fortsättning i bilen:

Selma: -Inte fisen, världens bästa fisen men han tycker inte om en fis...(lång fortsättning med härlig kulmen...)
Jag: -Selma, jag bad ju dig att inte sjunga om fisar och dylikt.
Selma: -Ja, men jag sjöng ju INTE fisen...

Så rätt, så rätt...Det var det där pedagogiska med att inte använda ordet inte...

1 kommentar:

segsliten sa...

Att inte använda inte är inte alltid så lätt inte!
Kram ♥