onsdag 21 april 2010

Planen

Bara två dagar nu tills mormor kommer - för kommer gör hon. Planen verkar att ha börjat lyfta både från Kastrup och Bologna så det ser lovande ut. Dessutom, har man lovat så har man säger mormor så OM flyget inte går tar hon med sig mannen sin och bilar ner. Selma (och Hjalmar) skall på något sätt få träffa mormor på fredag då Selmas nedräkning är slut! Hoppas, hoppas det stämmer! Hoppas planen håller...

Barnen är nu, vad vi kan se, återställda efter sjukdomarna. De är allmänt trötta men det är nog inte bara sjukdomens fel utan även våren och vädret. Visst blir man lite trött när våren slår till med värme och utelek! Vädret är ljuvligt. Sol och behaglig värme. Lite svensk sommar kan man säga. Dryga 20-22 grader i luften och upp emot 30 grader i solen. Kan det verkligen stämma? Termometern kanske skojar - men härligt är det!

Hjalmar har fortfarande plåster kvar i bakhuvudet, det skall sitta tills det ramlar av sa vår vän läkaren. Hjalmar gläds då han inte kan/får tvätta håret - Selma funderar skarpt på att göra en "Hjalmar" för att få plåster i huvudet och SLIPPA tvätta håret. Att tvätta håret tillhör inte barnens favorit.


Uppdatering 8,20: Askmolnet har flyttat sig och skingrats och planen har börjat gå igen så bilresan ställdes in och nu sitter vi klistrade framför cph.dk (Kastrups hemsida) och följer utvecklingen. Kommer mormor eller ej? Just nu ser det lovande och bra ut! Hoppas!

10 kommentarer:

Vicky sa...

Tvätta håret är ingen höjdare här heller - men det verkar vara en väl drastisk lösning på problemet!

Jag håller tummarna för att flyget går som det ska så barnen får träffas in mormor! Mina föräldrar bilar alltid ner, så det blir inte besök så ofta. Men tanken är att de ska komma i maj.

Ang. Tv program så svarade jag på min blogg - så du får titta in igen :)

Unknown sa...

ahahaa...att tvàtta hàret àr ingen hòjdare, men jag hàller med dina barn. Tycket ocksà det àr jobbigt eftersom det tar sà làng tid att torka. :=P

Åsa sa...

Hej Nina!
Ni verkar ha det bra i Italien och vilka härliga bilder!
Hoppas du minns mig, vi läste svenska ihop på Växjö universitet...
Jag behöver hjälp med att hitta ett fint och gärna fyndigt hundnamn till vår lilla lagotto romagnolotik. De härstammar ju ifrån den region där du bor. Det skall vara italiensk anknytning men inte för högtravande. Vad heter hundar i Italien? Bella?
Må så gott! kram Åsa

Åsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nina sa...

Vicky:jag kollar in igen. Och mormor kommer, flyget är på väg!
Johanna: det skall jag INTE berätta för mina konfliktskompisar. Jag säger att du gillar att torka håret - vita lögner är ok ibland, eller?
Åsa: vi känner inte många hundar här men jag skall fråga runt bland de italienare vi träffar/känner.

En hund känner vi - Zucca heter den. Det betyder pumpa. Gulligt. Tjejerna på Sicilien (Johanna och Helly)kanske kan hjälpa till, era hundar heter väl Max? Johannas katt heter Stellina - det gillar jag - liten stjärna. Vad säger Utlandsmamman? Och andra boende i Italien som finns här eller med kunskap i detta ämne...Hjälp till.

Nina sa...

Åsa: jo, visst minns jag dig. Glömde skriva det! Kul att du tittade in, välkommen igen. Jobbar du? Var? Jag har fått nytt jobb. Berättar om det då det är klart! Tjoho!

Helly på vift sa...

Vanliga hundnamn i Italien är: Max, Fido, Bobbi. Annars är det vanligt med riktiga namn som Cecilia, Elio osv.

Kram H

Unknown sa...

Kanske ska hitta pà ett annorlunda namn...hm...ska grunna...

Anonym sa...

Hoppas att mormor har kommit ner!
kram/sofia

Åsa sa...

Tack vad gulligt om ni vill och hinner engagera er i vår lilla hundtjej! Vi har själva funderat på Stella så Stellina var fint! Det vore kul med ett fint, roligt ord för någon egenskap kanske? Hon verkar vara vild snarare än mild!
Nina: jag arbetar för fullt men inte som svensklärare nu utan som utvecklingspedagog på vårt utbildningskontor i Borås. Där sysslar jag med ökad måluppfyllelse och det riktigt spännande. Spännande med nytt jobb, lycka till!