torsdag 20 september 2007

Engelska och typisk svensk

Nu har Hjalmar varit på sitt nya dagis i två veckor, att börja på nytt dagis har varit ömsom vin, ömsom vatten. Vissa dagar vill han hellre stanna hemma hos mig och Selma medan han andra dagar glatt skuttar in i lokalen och ser sig omkring. Det dagar då han är ledsen säger han ibland att om han får gå på Blåsippan (gamla dagisavd. i Bjärred) så lovar han att bli glad igen. Det är inte alltid lätt att vara sitt barn till lags...

           Bästa lekplatsen, enligt Hjalmar, är utanför ett stort köpcentrum där han kan leka Spindelmannen.

Trots endast två veckor på internationellt dagis har redan de engelska orden börjat komma. Helt otroligt. Det är inte många ord men det är en kittlande känsla när Hjalmar på morgonen säger "Good Morning" när vi kliver in genom dörren och ropar "Bye, bye" och vinkar till sina nya kompisar när jag hämtar honom på eftermiddagen. Dessutom har vi fått berättat för oss att han säger "Good afternoon" vid eftermiddagssamlingen och att han ofta använder "Thank you" vid rätt tillfälle. Ett enstaka italienskt ord använder han också, "aqua", som betyder vatten.

När jag och Selma var och hämtade Hjalmar på dagis idag sa en libanesisk mamma till mig att det var enkelt att se att vi var från Sverige. Ja, Selma är ju blond och Hjalmar hade svenska fotbollsshorts på sig, så det var ju inte så konstigt tyckte jag. Hon påpekade då att det inte var av dessa anledningar utan för att jag (och barnen) hade korta ärmar på våra tröjor när det var så kyligt. Kyligt? Ni skall veta att det var 24 grader varmt och solsken dessutom hade vi långa byxor på oss vilket jag själv tyckte var lite svettigt. Visserligen har det blivit lite kallare här sedan nattovädret (åska och blåst) i början av veckan, men jag tycker sensommarvärmen är otroligt behaglig och hoppas att den håller i sig ett tag till.

5 kommentarer:

A L V A S - P A P P A ! sa...

grymt spännande utmaningar!! fräckt att de får flera språk. vill hälsa på nu!

Anonym sa...

Allt tar sin tid, och det är ju duktigt av honom att redan förstått
och säger det du skriver om.

Han försöker nog göra så gott han kan, och det verkar ju som han lyssnar och lär. Han följer nog mönstret.

Anonym sa...

Vad härligt att höra att han saknar oss på Blåsippan! Vi saknar honom otroligt mycket. Ha det underbart!
Krama Hjalmar från mig.
Veronica

Anonym sa...

GRATTIS PÅ 1-ÅRS DAGEN LILLA SÖTA SELMA och
Hjalmar du är ju bara så fantastiskt duktig. Noah så direkt; han måste lära mig lite engelska och kanske lite italienska. Vi kanske kan prata lite engelska tillsammans när du kommer hem igen.
Kramar Noah och Leia

Anonym sa...

Selma - Grattis på födelsedagen!
Hjalmar kan säkert säga en hel mening på engelska snart. Vad dom lär sig fort:)
Ha det gott alla ni!
Många kramar Eva