söndag 9 september 2007

Söndagar=utflyktsdagar





Första söndagen i Italien gav smak på äkta italiensk sensommar, dvs 28-30 grader varmt och typiska utflyktsmål - körning i bergen (Appeninnerna) söder om Modena och lunch i staden Maranello och besök på den lokala septemberfestivalen.

Det hela började dock med Ninas andra övningskörningsrunda med nya bilen utanför Sverige (jo, det är sant jag fick inte en chans att köra på autobahn...) Min första runda var till Hjalmars dagis, denna gång till Sebs jobb. Det hela gick bra och jag fick senare på dagen förtroendet att köra upp i bergen. Slingriga vägar som var fullsmockade av galna cyklister och ännu galnare motorcykelförare. Vägarna gav dessutom en bild av ett otroligt vackert landskap men det såg man ju inte mycket av som chafför så efter halva vägen fick Seb faktiskt tillbaka sin plats i chafförsstolen.

Bergen möter plattare landskap i staden Maranello. Maranello ligger ca. 1 mil söder om Formigine (där vi bor, som i sin tur ligger ca 2 mil sydväst om Modena.) I Maranello kretsar allt kring bilar i allmänhet och om Ferrari i synnerhet. Här ligger Ferrarifabriken och Ferraris testbana, där de testar "vanliga" Ferraris men även sina Formel 1 bilar. Idag testades det "vanliga" bilar då det var Formel 1-lopp på Monza i Milano. Vi besökte Ferrari Store och granne med den låg Ristorante Ferrari. Det verkade dessutom höra till vanligheterna att det står en och annan Ferrari parkerad på torget. Det är väl inte för inte som staden kallar sig "Maranello - made in red".

På eftermiddagen cyklade vi ner till Formigine centrum och besökte festivalen som pågår i staden under september månad. Dagen till ära var det barnmarknad á la Södra Esplanaden och Hjalmars ögon var såååå stora men vi hittade inget...Däremot skulle vi köpa en "dagisväska" till Hjalmar, och vad gör man inte för sitt barn när han skall börja nytt dagis för tredje gången på lika många år och nu dessutom i ett nytt land med ett nytt språk? Fastän det tog emot så köpte jag (ja, jag, NINA) en Spindelmannen-ryggsäck...Hjalmars ögon tindrar bara han tittar på den och då känns det nästan värt det, fast jag tycker att hand Fjällräven Kånken är finare!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej allesammans!
När jag läser dina berättelser om resan ner till Italien och den första kontakten med det "nya landet", kan jag inte hålla fingrarna borta från tangentbordet. Jag är avundsjuk på er! Vilket klimat, vilka vyer och vilka upplevelser! Och inte minst allt detta om Ferrari! När jag kommer ner till våren, skall jag bara besöka denna "Ferrari-stad". Jag förstår om pågarna Sebastian och Hjalmar svävar på molnen vid anblicken av dessa underbara Ferraribilar.
Ni verkar ha kommit ganska bra på plats och snart infinner sig säkert lugnet och vardagen för er alla.
Jag tycker också att någon bild på dig Nina skulle vara kul att få se här på bloggen.
Mamma Mona hälsar också. Ha det så bra!/Per-Håkan

Anonym sa...

Hejsan

Härliga vyer från era utflykter, det är inte sådana besök vi kan göra på helgerna. Njut av tillvaron.
Det är väl klart att Hjalmar väljer en Spindelmannen istället för Fjällräven (det var på din tid)
Som mamma måste man ibland ge efter och låta barnen bestämma då de blir glada för de som de tycker är fräckt och fint. Så var det på
din tid, på min tid och allas tid i livet. All åldrar har sin tjusning, och modet ändras hela tiden. Ha det bra med >Spindelmannan. Hoppas allt går bra på dagis men kanske får du ta den tid det tar och inte bli så arg på honom och kasta ut han i bilen eller i trädgården.
Många kramar från din mamma.

Nettan D sa...

Halloj,
När jag berättar för Mats ikväll att ni i princip bor granne med Ferrari fabriken, tror jag att han bokar biljett till er med detsamma. både superbra fotboll och snygga bilar, vad mer kan man begära ;-).
Måste säga att jag är lite avis på dig. Här har vi typiskt höstväder med blåst och regn och en sådär 15 grader varmt, usch. Ha det så bra Kram Anette med familj

Anonym sa...

Vad skönt att höra att ni har kommit ner. Vilka fina bilder.
Vädret verkar ju lysande.
Idag har det regnat men solen har visat sig några gånger.Inskolningen på dagis går bra med båda tjejerna. Känns skönt.
På måndag börjar verkligheten, då börjar jag jobba.
Ha det så bra. Saknar er.
Kramar Cathrine med familj