söndag 19 oktober 2008

Verona

                                                                                     Arenan i Verona

                                                                         Kärlekslappar i Romeo och Julias anda...

                                                                                          Julias (?) balkong.

                                                                                               Inne på arenan.

                                                                                                  Arenan igen.

I söndags körde vi till Verona som ligger ca. 1 h bilfärd norrut från vårt hem. Seb hade varit där tidigare men själv kände jag att det är en stad jag måste ha sett innan vi flyttar hem till Sverige igen. Och jag är glad att vi körde dit, Verona var verkligen en vacker och kulturrik stad. Vi besökte Julias balkong (som byggdes långt efter att historien utspelade sig och Shakespeare skrev ner den...) Kärlekslapparna som var uppsatta i den trånga gången in till gården med Julias balkong var många, åker ni dit får ni se om vi satte upp någon...

Arenan, amfiteatern, mitt på torget mitt i centrum var otrolig. Även Hjalmar gillade den, kanske gillade han framför allt historierna om män som utkämpade stider mot lejon och andra djur där under romartiden som vi berättade. Under sommaren spelas det opera just på denna arena och vi hoppas verkligen få uppleva det "live" innan hemflytt. Det måste vara en upplevelse.

Att sedan strosa runt i de trånga gatorna och fönstershoppa i alla märkesbutiker och bara njuta av vackra hus och ännu en härlig höstdag tillsammans var en perfekt avslutning på en mysig helg. Nästa helg bär det förhoppningsvis av till Cinque Terre och akvariet i Genua, veckan därpå har barnen höstlov men Seb måste tyvärr jobba.

4 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, jag önskar att jag hade fått vara med. Vilken härlig miljö. NJUT och Njut av de månader ni har kvara att vara i Italien. Livet är tufft här hemma. Stanna!!!
/sofia

Anonym sa...

Oj oj oj, vilka bilder :) och vilket väder ni har.
Vi kanske ska mötas i Verona istället för Milano?
Sköt om er!

Kram Eva

Anonym sa...

Jag säger samma sak som de andra.
Helt underbart verkar det vara i Verona, och att du är så duktig på att fotografera så vi kan få se dessa bilder av staden gillar vi.

Men jag håller inte med om att ni ska stanna. Jag tycker det räcker med det året ni har kvar.
Mamma Mona

Anonym sa...

Det såg härligt ut på bilderna. Härligt med utflykter, ni är flitiga. Ha det bra. Kram Sara