tisdag 6 oktober 2009

Språkutveckling


Bilderna är från september.

Idag var det så dags att, efter 4 månaders sommarlov, sätta sig i skolbänken igen. Jag hade verkligen peppat mig själv att det skulle bli roligt och lärorikt. Intalat mig själv att jag skulle ge mig in i det utan negativa tankar, ta chansen att lära mig lite mer av ett nytt språk nu när jag verkligen har chansen. Tja. Lektionen började, det blev halvtid och så till slut, äntligen, var den över. Vissa saker som jag lärt mig har nästan fastnat, jag förstår och en del saker kommer till och med ut rätt. Mycket gör det inte. Roligt? Nja, inte direkt! Peppningen fortsätter och nästa vecka tar jag nya tag. Kanske jag till och med skall göra läxan...

Glädjande är dock barnens språkutveckling. Den går ju som på löpande band. Hjalmars engelska utvecklas hela tiden, lärarna pratar numera om "riktiga" diskussioner och samtal dem emellan, inte bara lekspråk. Hans ordförråd är riktigt bra och i det finns många ord som han "bara" kan på engelska. Hans italienska går sakta men säkert framåt. 4h i veckan har han italienskundervisning i skolan. I början tyckte han det var tråkigt (svårt) men nu verkar det tråkiga övergått till roligt, iallafall lite roligt.

Selma verkar ha klarat övergången från det italienska dagiset (och språket) till den engelska sidan med glans. Dagligen "poppar" det upp engelska ord som blandas med italienska (och svenska såklart). Enligt lärarna på skolan förstår hon oftast de uppmaningar/instrukioner som ges, om inte på engelska så på italienska. För någon vecka sedan hjälpte Selma mig ute i trädgården. Det är ju inte konstgt att man förundras då hon under arbetets gång pratar, frågar, ber om och påpekar saker på dessa tre olika språk - i en härig blandning...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Underbart att dina barn làr sig sà mànga spràk. vilken gàva de kommer att ha nytta av i framtiden. Imponerad!

àr dagid och skola pà engelska?

Nina sa...

Barnen går i internationell skola där undervisande språk är engelska. De flesta av lärarna är har engelska sm modersmål, andra har italienska men talar god engelska. I Selmas klass är den ansvariga läraren brittiska medan en assistent är italienska. Därför får barnen ibland information och instruktioner på båda språken. Alla elever på skolan läser från grade 1 italienska, i de tidigare åren kommer italienskan in lite här och där.

Vicky sa...

Visst är det kul att följa barnens språkframgångar! Sen kanske det känns lite tufft att behöva medge att de faktiskt är bättre än en själv många gånger ...
Ha en bra dag