söndag 21 februari 2010

Tack, skidor och ung kärlek

Selma och favoriten Franco

Hjalmar och Christiane

Tack för all omtanke kring Hjalmar och alla gratulationer och presenter på min dag.

Hjalmar mår bra men ytterligare läkarundersökningar väntas. Kanske var det en engångsgrej och allt återgår till sitt normala eller kanske kan det bli långa vandringar i sjukhusens korridorer innan allt är utrett. Vi hoppas på det tidigare!

Födelsedagen var, liksom nästan alla andra dagar, bra. Barnen och jag hade en härlig morgon. Vi packade sedan bilen och avnjöt (?) en ovanligt lugn och fridfull lunch på McD innan vi hämtade upp Seb och åter styrde mot Valles.

Väl framme, incheckade och klara gick vi för att hyra skidor och köpa liftkort. Selmas lycka var total då favoritskidläraren Franco dök upp och efter att han kastat två blickar på vår blonda flicka sken han igenkännande upp och sa: -Selma! Sen utbröt kramkalas.

Hotellet (Moarhof) var kanon. Fina rum, stort lekrum, pool och nära både snowparken och barnbacken. Hjalmar stortrivdes på hotellet och skapade nya bekantskaper. Vid bordet bredvid vårt i restaurangen på hotellet satt en italiensk familj. Sonen, Eduardo och Hjalmar blev kompisar. Trots att språket mellan dem var tämligen skralt höll fotbollskort, Nintendo, tuschpennor, ritpapper och lekrummet dem ständigt sysselsatta. Hela tiden tätt ihop, väldigt glada och nöjda.

Skidlektionerna var utmärkta. Hjalmar började så smått parallellsvänga, tog två åk i röd pist och en sväng på en skogsväg. Tack till Christiane. Selmas glädje gick nästan att ta på de stunder hon fick tillbringa med Franco. Skidåkningen gick framåt och de tog några rundor i knappliften och den blåa backen.

På torsdagen sken solen, på fredagen föll det blötsnö och på lördagen begav vi oss åter hem. Nöjda men lite sorgsna. Iallafall jag och Selma. Jag, då jag verkligen ÄLSKAR bergen, Selma då hon uppenbarligen saknar sin Franco. Han är nog hennes första kärlek på något sätt. Väl hemma satte den unga damen till och med ord på denna saknad. Jag frågade om hon saknade Franco. Det gjorde hon. Hur känns det? undrade jag. -Det gör ont i magen...när jag tänker på honom, svarade hon. Sötaste vännen!

Nu väntar vi på våren, men än får skidkläderna ligga framme. Nästa helg väntar en favorit i repris då ISM har skridskoåkning i Fanano på agendan.

8 kommentarer:

Helly på vift sa...

Så himla sött :-) Berättade till pojkvännen och han skrattade och sa att han inte låtit henne åka skidor med Franco på minst ett år. Tur att lilla Selma har en svensk pappa ;-)

Kommer ihåg att jag var så kär i en pojke på dagis och min pappa sa till mig vid matbordet att om jag var riktigt kär så skulle jag inte kunna äta, men hungrig var jag ju så jag antog att jag inte var riktigt kär :-)

Vicky sa...

Vad härligt det låter med skidåkning! Och grattis i efterskott :)

Helly på vift sa...

Grattis i efterskott..! :-)

Helly på vift sa...

Hej! Hoppas ni hittar några datum snart som passar er alla. Hade varit jättekul att visa er min del av Sicilien, sedan kan Johanna ta hand om er längre söderut :-)

Det är mycket med jobbet nu, men förhoppningsvis så kommer allt ro i hamn och detta bli ett spännande och framgångsrikt år. Hade jag verkligen behövt för annars får vi fundera på hur vi ska fortsätta med företaget...

Hoppas lilla Selmas magont går över snart ;-)

Kram!

Anonym sa...

Då förstår jag varför du inte svarade i telefonen i onsdags em...
Härlig tid du har Nina. Njut.
Är hemma i veckan...
kramar/sofia

Anonym sa...

Underbara bilder, störtskön kommentar av Selma. Bara lite avundsjuk på era skidresor, själv får man nöja sig med Vallåsen, som iofs är bra just nu. Med skånska mått mätt då..

Charlotte sa...

Oj fler Svenskar i Modena området:-)(hmm gissar att Tetra Pak kanske spelar in?? Brukar göra det:-P Bor själv i Spezzano sedan 2 månader... Men fuskar lite.. Bodde i centrala Modena '99-'06 och är efter en sväng hemma i svedala tillbaks på Pianurapadana... Kom hit som au pair och blev kvar... Dessutom har jag även min lillebror här (han är en härmapa och följde efter mig hit 2002)
Hör gärna av dig!! Alltid trevligt att ha fler svenskar att kunna prata med:-)

Unknown sa...

Vilka hàrliga bilder. Ni àr en sà underbar familj, massa aktiviteter. Nàr jag gàr in hàr pàminns jag mycket om min barndom. Grattis i efterskott! Har inte hunnit kika in pà ett tag, men nu blir det uppdatering. Saknat alla skòna bloggar. KRAM