söndag 30 maj 2010

Om resan till bergen...

På onsdag är det den 2:a juni, då är det helgdag i Italien. Det är Italiens nationaldag och därför håller skolan stängt både mån-tisdag och, självklart, även onsdag. Bra förutsättningar för en liten minisemester alltså.

Så här gick det för oss...

Vi valde bort att köra söderut då vi ville slippa trafiken. Förra året var det bra med köer nämligen. Vi gillar ju bergen och valde därför nordlig riktning och Ortisei och Val Gardena. Fredag till måndag var vår plan, och trots att Seb insåg att han missat att jobbet inte alls höll stängt mån-tisdag så höll vi på våra planer - även då väderutsikterna såg lite deprimerande ut. De lovade/hotade med snö natten mellan lördag och söndag...nu snackar i visserligen Dolomiterna men också månadsskiftet maj/juni...



Fredagen kom och innan vi skulle hämta upp Seb tänkte jag bjuda barnen en sväng på McD. Väldigt glada och uppspelta barn vändes till det motsatta då jag upptäckte att plånboken var borta. Efter konsultering med Seb visade det sig att jag var tvungen att hämta plånboken, som förhoppningsvis fanns i hemmet, eftersom jag tidigare i veckan lånat Sebs kort och det var det som han tänkte vi skulle betala helgens diverse utgifter med. Så det var bara att locka in besvikna barn i bilen och köra tillbaka till huset för att leta reda på plånboken. Men. Borta. Puts väck. Hittar den inte. Efter att ytterligare ha vänt upp och ner på bilen, en andra gången - en gång redan på McD:s parkering dök den då äntligen upp. Tillbaka till Modena, hämta Seb och mot bergen. En Seb som både i hals och ögon under de senaste dagarna varit ockuperad och attackerad av Hjalmars basilusker och inte blev det bättre av bergsluften, tvvärr. Nåja.

Hotellet var ok men tyvärr inte ett av de bästa vi besökt. Personalen var verkligen trevlig men resten si sådär. Poolen var dock uppskattad av barnen. Ortisei är en vacker by som tyvärr inte bjöd på bästa vädret. Sol, moln, regn och 15 grader. Bergen är, som alltid, underbara. Vinter som sommar, höst som vår.



Mer då? Selma låste i sig på toaletten och förstärkning fick tillkallas. Sen började Selma hosta (basiluskerna fått fäste hos henne kanske?), Sebs ögon förvärrades och på söndagens morgon hade molnen krupit ända ner i dalen och regnet föll handlöst. Och jag hade ont i halsen när jag kände efter. Så vi checkade ut och drog tillbaka hem. Väl i Modena lämnades Seb på sjukhuset (dit han ordinerats tidigare i veckan) och vi andra bara: Hem, ljuva hem...


Lekplatsen hägrar...

Vad kan man säga...maj har inte riktigt varit vår månad!

Uppdaterat: 
Min halsont var halsfluss. Herr Doktor ryggade tillbaka ordentligt då han spanade ner i min hals. Behövde bara titta lite snabbt för att sedan snabbt vända tillbaka till skivbordet och skriva ut recept. Så nu knaprar jag penicillin. Detta hände i måndags, då var det fortfarande maj...nu är det juni! Heja!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ni verkar vara otursförföljda just nu.Det är nog bra ni ska hem till Sverige. För det verkar hända alldeles för mycket därnere.
Tänker på plånbok o Selma.

Håller med dig om att det är vackert i bergen. Vilka vyer du har fångat. Det är något du kan iallafall.
Mamma

Helly på vift sa...

Stackare. Såg ut att vara en fin by iallafall... Hoppas Juni blir bättre :)

Jag har en liten utmaning där jag skulle vilja att du lägger upp ditt favoritrecept på din blogg. Tanken är att det ska bli som en liten kokbok online med alla bloggarnas favoritrecept.

Alla är välkomna att delta och hoppas att du oxå gör det.

Kram!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Ahaa, jag har ànnu ingen koll pà helgdagar i Italien. Nu fòrstàr jag varfòr det àr mer ròrelse hàr. Underbar tripp ni gjort trots alla tràkigheter! Fina bilder som vanligt!

Vicky sa...

Här gick barnen i skolan på må-ti som vanligt. men det var skönt med en ledig dag igår.
Hoppas ni alla mår bättre nu! Fy vilken sjukdomsvår ni har haft...