tisdag 26 januari 2010

Brrrrrbrrrrr

Det som tidigare idag började som regn övergick senare till snöblandat regn och nu är det bara snö som faller. Vem beställde snö? Visserligen är det fortfarande januari och februari som också räknas som vintermånad ligger runt hörnet och väntar...men ändå? Det är så kallt och ruggit och huset håller verkligen inte värmen trots att elementen med tillhörande värmefläktar går på full effekt. Borde hålla träluckorna stängda för att hålla inne värmen ännu lite mer men jag orkar inte leva i ständigt mörker...Borde köpa lite ved och dra igång öppna spisen, det hade varit en god idé. Helst skulle jag vilja ligga under duntäcket och läsa eller kolla på film hela dagarna och kvällarna men inte ens en "hemmfru" har den möjligheten...

Glädjande och ironiskt nog ser jag fram emot helgen då vi styr Renulten mot Dolomiterna för en skidhelg. Mer snö och mer kyla alltså...Denna gång har vi valt att inte besöka Selva di Val Gardena utan skall prova på Valles som ligger i skidområdet Jochberg/Glitchtal som är dalen norr om Val Gardena. Byn ligger inte lika högt, bergstopparna är inte riktigt lika höga och priserna är, inte heller de, lika höga. Vilket uppskattas. Eftersom vi inte behöver allt för utmanande pister kan det hela bli en "win-win situation". Allt att vinna alltså. Hotellet, som är rekommenderat av en kollega till Seb, ser fint ut och ligger mitt i barnbacken. Det ger pluspoäng. Många pluspoäng. Maten på hotellet skulle enligt kollegan säkert vara bra för svenskar men för italienare var den sådär... Vad kan det betyda? Det återstår att se! Bilresan skall enligt gps:en ta lika lång tid som till Selva, alltså ca. 3h. Skall bli spännande och se hur det blir. Är det bra kanske vi tar ännu en tur i vinter, kanske till sportlovet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter härligt med skidåkning. Vi får se om vi kommer iväg till Sälen i år... Inte lika exotiskt men dock skidor. Det är fullt under sportlovet så vi väntar på påsklovet. Nackdelen med de svenska kullarna är att det är så j-la kallt. så nästa år skulle jag vilja åka söderut... men men.
Annars fortsätter vintern här i Skåneland vilket är härligt. är för övrigt hemma i morgon (ons) då Ida är hostig och krasslig. Om du har tid kan du ju slå en signal...
kramar/sofia

Nina sa...

Det skall jag forsoka gora!

Helly på vift sa...

Italienare kan vara riktiga matsnobbar och tror ofta att deras sätt att äta på det enda rätta. Vi svenskar vet tydligen varken hur man äter eller vad man ska äta... Hoppas ni får det riktigt bra även om maten inte är "rätt" ;)

Anonym sa...

Trevligt för er att få åka skidor, önskar jag var i samma situation.
Här i Skåne har det börjat snöa vid 8.00 i Bjärred. Var sedan i Lund o hälsa på mor o vid hemresan kl 14.00 var det sådär lagom med snö o vind. Men då jag vid 15.00 närmade mig Simrishamn var det snöyra.
Bättre åka upp till riktig snö o åka skidor, ha det bra allihop. Njut av livet.
Mamma