söndag 10 maj 2009

Agristurismo La Volta delle Rondini



1. Seb utanför huvudbyggnaden. 2. massor av italienare som avnjuter lunch under pergolan täckt av Blåregn. 3. utsikten mot andra hållet-vinrankor.

Igår bokade vi (för säkerthets skull) bord för lunch på agriturismon just utanför Formigine. I sommarvärme cyklade vi dit och avnjöt vår lunch. Trots att vi förbokat bord fanns inga platser utomhus men det gjorde inget. Gården hade, till Hjalmars och Selmas stora glädje, små hundvalpar att beundra och klappa. Urgulliga men nu tjatas det friskt efter en hundvalp till familjen, en hundvalp som redan är döpt av barnen, den skall heta Max.

Max?



Som alltid, nästan, beställde vi in Pasta Triss, tre olika sorters pasta. Idag blev det (favortierna) Tortelloni in Brodo (buljong), Tortellini con Salvia e Burro (salvia och smör) och Tagliatelle con Ragú (köttfärssås). Allt var jättegott. Stället kommer nog att bli ett favorithak!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skönt att ni hittat ett lunchställe lite närmre, så ni slipper åka till bergen varje gång. Det ser verkligen mysigt ut!

Kram Eva

Anonym sa...

Ja detta förstår jag blir ett favoritställe för er söndagsnjutare. Och att cykla dit är ju skönt för er.
De där gulliga hundvalparna förstår jag att barnen gillade. Helt underbara så länge de är så små. Ta inte någon med er hem.

Mamma

Anonym sa...

Härligt med ett mysigt ställe på cykelavstånd, nästan som i Skåne.
Förstår att ni har haft en skön helg. Vi har också ätit lunch ute, på Grand i lördags. Ida är ju som hon är så det blev en snabblunch. Då skulle det ha funnits ngt barnvänligt att titta på eller leka med så som ni har det. Solen har lyst här idag och vi har röjt i trädgården vilket har varit gött.
stor kram/sofia

Vicky sa...

Det ser otroligt mysigt ut. Att det dessutom var gott gör det ju bara bättre. Gäller bara komma ihåg att boka itid då :)

segsliten sa...

Vi kanske skulle boka ett bord halvvägs mellan oss och käka söndagslunch ihop!
Kram ☺

Vicky sa...

Jag är väl inte direkt någon expert ;)
Men jag tror såhär: Om du ska ha hortensian i kruka tror jag du behöver plantera om den så den har ganska gott om jord (det kanske du redan gjort?). Den behöver vattnas mycket. Man ser att bladen tappar "spänst" om den har fått för lite vatten. Dessutom har jag märkt att bladen kan bli brännskadade om den får för mycket sol. Tyvärr har vi MASSOR av sol i vår lilla trädgård, men jag hoppas denna nya ska klara sig bra. Lycka till! Kram

Nina sa...

Eva & Sofia: verkligen skönt med cykelavstånd. Kommer ni tillbaka kan ni får smaka maten där!

Mamma: Det kommer inte bli någon hund...om jag får bestämma.

Utlandsmamman: tack för blom-tipset. Jag skall börja med att plantera om! Och vattna. Och ställa den i skuggan.

Segsliten: Ingen dum idé. Vart blir mellan oss och er?