tisdag 24 mars 2009

En helt vanlig tisdag


Bilderna är från söndagens utflykt till Mantova.

Våra dagar brukar starta runt 6,30 men idag tog sig Selma friheten att agera väckarklocka och redan klockan 4,20 ansåg hon att natten var överstökad och att det var dags för morgonvälling. Efter en stunds ignorerande från min och Sebs sida (vet inte hur mycket han hörde dock, han sover gott!) gav Selma med sig och somnade om. Nya tag togs av Hjalmar ungefär då våra väckarklockor går igång. Hjalmar och Seb är de som oftast (läs alltid) går upp först medan jag och Selma myser en stund i sängen medan hon dricker sin välling.

Lite i 8 kommer Hjalmars skolbuss och ungefär i samma veva ger sig Seb av till jobbet. Selma och jag lunkar på i lagom takt och någongång mellan 8,30-9,00 bör hon vara på dagis. Tisdagar är de dagar jag har italienska och så även idag. Mellan 9,30 och 11,30 grillas jag hårt av min tålmodiga men trevliga lärarinna. Efter lektionen gav jag och svenska C oss av till shoppingcentrat Grand Emilia i utkanten av Modena för att fixa några ärenden och för att äta en snabb lunch. I en av affärerna kom vi att prata lite extra med butiksbiträdet och efter att vi nämnt att vi var från Sverige sken killen upp och lovordade Zlatan med diverse superlativ. När vi senare lämnade butiken skrek han "Forza Ibra!" efter oss.

Lunch skulle intagas på favoritcaféet och minsann stötte vi där ihop med tre andra fikasugna mammor från internationella skolan. Så tiden blev knapp och strax var det dags att köra tillbaka till Formigine och hämta hem Selma från dagis. Senast 13,30 hämtas tjejen och väl hemma drog hon snabbt täcket över huvudet och somnade. Själv tog jag tag i strykhögen...Detta är inte min favorituppgift i hemmet men då regnet öste ner och himlen var mer svart än grå kändes källaren nästan inbjudande.

15,30 kom Hjalmar hem och resterande del av dagen har bestått av eftermiddagsfika, lek, välkomnande av Seb, mat, bad och godnatt-saga. Nu sitter jag här och väntar på att slå igång dvd:n och fortsätta mitt och Sebs "Friends"-maraton. Vi har lånat alla avsnitten och plöjer ett par av dem dagligen. Go´kväll och go´natt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du har det så himla bra ska du veta. Jag avundas dig många dagar. Håller på med utvecklingssamtal för fullt nu och det känns tungt men samtidigt inspirerande. Jag har gett brevet till rätt person. På tal om strykning så har även jag gjort min del idag framför tvn och desperate housewives (stavas så väl?). Sov gott! kram/sofia

Anonym sa...

Ja dessa lyxhustruar, de är ute o fikar efter el. innan språkkursen om tisdagarna. Njut av det så länge ni kan o får.
Jag förstår att andra dagar är det också annat som skall göras.
Både tråkiga o roliga saker får vi drass med i våra liv.
Mamma

segsliten sa...

Inte kul att bli väckt innan tuppen! Ha en riktigt mysig tv-maraton
Kram ☺