tisdag 10 mars 2009

Tisdag

Som så många tisdagar förr har jag idag varit och blivit grillad på min italienska. Tro det eller ej, men nu går det framåt. Men vad det gäller det italienska språket vidhåller jag att det är svårt, iallafall för mig. I helgen kom jag (efter x antal åk med Hjalmar upp i knappliften) att prata med liftkillen lite. Han påstod att engelska var ett mycket svårare språk än italienska. Här kunde jag ju inte hålla med, men självklart beror det på att jag faktiskt känner mig riktigt bekväm i det engelska språket om man jämför med det italienska och för liftkillen var det självklart tvärtom.

Efter italienskan mötte jag upp några vänner för lunch och idag var det sååå stålande väder att vi kunde sitta ute under bar himmel. Solen värmde gott men nu några timmar senare känns det ganska kallt. Igår hade vi nästan storm. Vinden ven runt vårt hus. Krukor, leksaker och diverse lösa ting i trädgården flög runt, runt. Barnens lekstuga (i plast) lyfte men klarade inte fallet tillbaka till marken utan delade sig i otaliga bitar, så nu var den lekstugesagan slut!

Jag vet inte hur det är hos andra men barns filmtittade kan ju bli aningen tråkigt i längden. De (iallafall våra) snöar ganska lätt in på en och samma film som återkommande spelas upp vid filmvisning i hemmet. Nu har Hjalmar fått en ny favorit: Scooby Doo. Den ger ganska många flash-backs till min barndom då den var en favvis hos mig. Så när det numera vankas film i vårat hem (och Hjalmar får välja) kan jag till viss del njuta av att titta en stund tillsammans med barnen. När Selma väljer film blir det Madicken eller Greta Gris. Madicken gav också goda minnen, de första 20 gångerna...


Film från förra helgen då barnen var ute och spelade fotboll på lekplatsen i närheten av vårt hus.

4 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Jag kan nog inte heller hålla med om att engelska är svårare än italienska, den italienska grammatiken är ju faktiskt ganska invecklad... Men är man uppvuxen med italienska är det naturligtvis busenkelt ;o)

segsliten sa...

Visst är det kul att se barnens filmer tusen gånger om! Jag brukar göra något annat, eller sätta mig bredvid med en bok.
Kram ☺

Anonym sa...

Tur att de två har varandra ibland. För visst leker de bra ihop ofta. Ha det skönt i vårvärmen.
I Skåne känns också våren på väg.
Mamma

Vicky sa...

Ojoj, jag håller verkligen med om att det är svårt med italienska! Men jag gör som du - kämpar på. Vissa dagar flyter det som bara den, andra går det sämre...
Min dotter har gått om mig med hästlängder, inte så konstigt kanske, men nu har hon börjat rätta mina felsägningar och snart är jag väl pinsamma mamman :)