måndag 16 november 2009

Då sommar - nu vinter




I lördagsförmiddag satt jag och längtade och trånade efter sommar och sol. Jag insåg, det är långt dit! Vinter och snö är närmare och jag gillar vintern när det är snö. Gärna mycket snö i kombination med höga berg. Sommaren kommer tids nog ändå. Så mitt i det gråa, trista vädret bestämde vi oss för att vi måste komma bort från slättens dimma. Dolomiterna med gemyt, skid- och pulkaåkning hägrar 3 h bort och i lördags slog vi till och bokade en lååång-weekend. Liksom förra året slår vi med glädje oss ihop med fam H och drar till Selva Val Gardena i början av december. Selva har blivit lite av vårt favvo-place och det blir 3:e gången vi besöker det.

Början av december. Det känns långt borta men efter en snabb blick i kalendern så känns det redan nära. Om två veckor är det 1:a advent och vi kommer ha mamma/mormor/svärmor på plats. Det pratas det mycket hos Hjalmar och Selma. Vilka leksaker och filmer som skall visas, tricks som skall läras ut, böcker som skall läsas. Selma har till och med börjat spara mat i kylen till mormor...En halväten yogurt, 3 pepparkakor och några äpplebitar. Allt hon inte vill äta upp sparas för att ätas när mormor kommer. Jag försöker städa undan.

Japp, och när december väl startat är den månaden svårstoppad. Om 5 veckor är vi i Sverige...Och sen är det bara ett halvår kvar av vårt Italienäventyr!

6 kommentarer:

Helly på vift sa...

Blir det hemflytt fòr gott om ett halvàr...?

Alskar snòn och àr glad fòr att ETNA finns sà nàra, men jag har inte riktigt vàgat mig pà att àka nedfòr dàr... Det finns sà mkt vassa stenar som sticker upp genom snòn och klumpigdunsig som jag àr skulle jag nog slà ihjàl mig... :-I

Hoppas ni fàr det riktigt hàrligt i backarna.

Helly på vift sa...

Visst kan man àka skidor pà ETNA, med det àr inte alltid det finns tillràckligt med snò fòr att tàcka alla vassa lavatoppar...

3 àr àr inte illa, men jag fòrstàr att det kan vara skònt att flytta hem. Skolan hàr i italien verkar det ju vara lite si och sà med...

Anonym sa...

Mmm, långhelg i Selva låter inte illa. Hoppas att ni får det mysigt. Tänk vad fort tiden går...
KAn inte tycka annat än lite synd om mormor som åker till matlandet no 1 och får äta gammal mat. Hoppas att turen vänder ;9

Ha det bra och tack för alla dina tankar och sms. Vi mår toppen opch My verkar gilla även denna världen.
/ Sara

Anonym sa...

Vemodigt alla redan...
Härligt med snö och sol. Mys. Hoppas att vi ses när ni här i Sverige!
kram/sofia

Anna, Fair and True sa...

Vilken lyx ändå att ni har snön så nära!

Anonym sa...

Ja vad härligt för er att komma till snön innan Sverigeresan över jul/nyår.

Och nu är det bara 1 ve o 3 dgr kvar tills jag kommer.
Känns bra att det vankas mat när jag kommer, men jag vet att det blir bättre mat än rester fr kylen. Du är ju en riktig köksa, god mat lagas det alltid hos er, o dina inköpta glutenkakor är bara så super goda.

Längtar till er alla fyra.
Ha det bra tills vi ses o hörs.
Er mamma/mormor o svärmor