torsdag 26 november 2009

Selma talar engelska och Hjalmar gillar skrik

När Selma talar engelska så går det väl sådär. Nej, inte sådär – det går bra! Hon är så rolig och lär så lätt. Just nu vill hon gärna att vi läser böcker på engelska vid sängdags, fast vi måste alltid avsluta med favoritboken för tillfället - Emma och den rödrandiga klänningen. Det är en gammal bok det. Det är min gamla bok det.

Engelskan vad det. Det finns de som används ofta och i skolan: Dog, Cat, Car, House, Apple, Banana, Head, Hair, Book, Jumper, Socks, Shoes, Wash hands (influensatider!). Listan kan göras lång. Det finns de självklara och typiska orden/uttryken: Me first, I am first, No like, Mine, No, No pushing, Play together etc. Men det finns också de ganska otippade uttrycken; Oh dear, Oh my goodness, Oupsy daisy.

Hjalmar har hittat en ny favorit. Michael Jackson. Idag på väg till skolan snurrade MJ:s cd i spelaren och Hjalmar lyssnade, nynnade och sjöng med. Fram för allt gillade han skriken. Ni vet, Michel Jacksons kännetecknande skrik. Och sen ville han lyssna igen och igen och igen...

4 kommentarer:

Familjen S sa...

Ciao
Jag känner igen de engelska uttrycken. Mattias favorit är Me first.
Mattias har fortfarande feber så antagligen blir det inget Modena för mig imorgon. När måste du ha saken? Jag skriver saken om ngn tjuvläser här.Jag skall nämligen köpa en till Hanna-kusin de närmsta dagarna. Jag skulle kunna köpa en till dig.
/Katarina

Unknown sa...

Härliga barn. Har en sladdis till bror och minns många "samma-sak" händelser. Bl.a. när vi var i Turkiet så åt han Spaghetti Bolgonese i två veckor, lunch och middag. :=))

Unknown sa...

Glömde: det är mycket besök bl.a. hos odlare, för jag startat eget företag. Plockar det bästa från Sicilien och skeppar vidare. Är i startgroparna än (knappt tre veckor), men det går framåt.

Anonym sa...

Oh dear, Oh my goodness, Oupsy daisy - används ju alldeles för lite, bra skola!

:)