tisdag 17 november 2009

Kakifrukt




Här i Italien finns det en del nya frukter. Nya för oss vill säga. Sedan vi flyttade ner har jag alltid gillat att strosa runt i matvarubutiker, framför allt i deras frukt- och grönsaksavdelningar, för att titta på och inspireras av alla "nyheter". Det är inte ofta jag vågar pröva på något nytt men det är roligt att titta...Frukt- och grönsaksavdelningarn är väldigt säsongsbetonade och just nu finns det kakifrukter i massor. Jag hade tidigare aldrig sett eller smakat denna frukt men jag tycker den är vacker. Igår fann vi en glad och fin överraskning då vår gulliga trädgårdsmästare varit och lämnat en hel korg med Kakifukt i vår trädgård. Nu skall de bara mogna och bli röda och mjuka, sen skall vi smaka.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Visst är det roligt med nya frukter och grönsaker. Smakar även på det mesta andra. Man kan ju köpa lite bara för att smaka.

Anonym sa...

Lustigt...jag köpte denna för mig då okända frukt häromdagen. Hmmm. Kakifrukt alltså? God är den! Kram på er alla!
Linda

Anna, Fair and True sa...

De här brukar mamma köpa hemma och ha i sallad eller äta som frukt. Men vad är det svenska namnet nu igen?? Just ja, persimmon eller sharonfrukt.

AS Nordkvist sa...

Hej när jag bodde utanför Rom på 80-talet, hade vi 2 kakiträd. Massor av frukt blev det. I november var dom så mogna att dom föll till marken .Mina favvofrukt köpte 10 st på Netto häromdan så goda så.