lördag 4 april 2009

En lördag i köket...


Morgondagens kalas-buffé har gjort att jag/vi tillbringat den största delen av dagen i köket. Det gör ingenting! Jag gillar verkligen att laga mat och baka. Vi hade hoppats (vi hoppas fortfarande - större under har hänt) att det skulle bli en härlig vårdag så maten är mestadels "sommarmat". Hoppas att den kommer smaka iallafall - trevligt är jag ganska övertygad om att vi kommer att få.

Det florerar en drog bland de svenska och internationella mammorna här omkring. Tennisdrogen. Det började med att ett par familjer var medlemmar i tennisklubben vilket medförde att mammorna spelade tennis. Några fler familjer blev sedan medlemmar och fler tennisspelande mammor skapades och nu är vi en stor skara familjer som är eller kommer bli medlemmar och de flesta mammorna har gett sig in i tennissporten. Också jag! Och det är som den drog - oerhört kul och utmanande för mig då jag aldrig spelat förr. Snart skall jag förhoppningsvis börja ta lektioner också för det är ganska mycket svårare i verkligheten än det ser ut på tv:n eller då andra spelar. Att sporta ihop är en perfekt sysselsättning tycker jag och till sommaren kommer vi vara ett helt gäng familjer med barn vid poolen på klubben - även det perfekt!

I torsdags var det dags för utvecklingssamtal på Hjalmars skola. Eftersom jag är där ganska ofta för hämtning/lämnning och jobb träffar jag Hjalmars lärare ett par gånger i veckan. För att Seb skall få ta del av Hjalmars skola/dagis så ville han åka på samtalet. Att åka båda hade ju varit det bästa men då vi inte kunde ta med barnen och inte har någon barnvakt så valde vi detta sätt. Seb kom iallafall hem glad och nöjd efter samtalet med Miss S. Den klassen Hjalmar går i är en motsvarande svensk förskoleklass. Miss S. berättade bl.a. att Hjalmar var oerhört påhittig, nyfiken och drivs av en stor lust att lära. Hans nyfikenhet och frågeställningar smittar ofta av sig på hans klasskamrater och skapar på så sätt nya nivåer i deras temaarbeten. Bästa ämnet var annars matte. Pappas pojke! Läsningen var på god väg men skrivningen inte så populär hos vår unge man. Nåja, vi ser ju Hjalmars skola som ett dagis och lägger inte allt för stor vikt vid matte, läsning och skrivning än. Den tiden kommer! Engelskan fungerade numera nästan friktionsfritt vilket vi är oerhört glada för. Tänk om jag fått lära mig engelska redan som 4-åring. Hoppas bara vi skall kunna hitta ett sätt att hålla den vid liv på ett naturligt sätt då vi flyttar tillbaka till Sverige.

4 kommentarer:

segsliten sa...

Alltid kul att få höra sådana saker om sina barn. Det är bra att ha i bagaget när man känner att man inte räcker till som mamma. För det händer ju ibland, när man är trött och känner att allt går en emot. Då ska man ta fram de där orden, slicka i sig dem, och tänka: Tänk vad jag är bra som har uppfostrat en så härlig liten kille!

Anna, Fair and True sa...

Jag har precis också upptäckt tennis! Ja, jag spelade mot väggen och på parkeringen med en kompis när jag var liten och kanske någon timme på en friluftsdag vartannat år i grundskolan men jag har ju aldig spelat på riktigt eller tagit någon lektion. Men när vi var på Kanarieöarna för några veckor sedan spelade jag med sambon (som har spelat en hel del) och det visade sig gå välgigt bra för mig. Så nu har jag fått mersmak och funderar på att ta lektioner i sommar!

Anonym sa...

Kära Hjalmar!
Hoppas att du får en härligt födelsedag med många ballonger, god tårta, glass, kakor, godis och en del presenter också. Det kommer en påskpresent till dig och syrran och vi hoppas att den kommer väl till användning.
Varma hälsningar, Sofia

Anonym sa...

Nina! Stor kram till dig och hopp om en härlig vecka och helg. /sofia