söndag 12 april 2009

Vår resa i bilder

Delar av Conerobukten

Numana sett från stranden

Vi bodde i Numana, en liten by söder om Ancona. Hotellet var ok, säkert bättre under sommaren då pool och uteplatser kommer mer till sin rätta. Byn var mysig och/men kuperad. Jobbigt med barnvagn. Första morgonen vaknade vi till ganska tät dis så vi gjorde rokad på våra planer och lämnade stranden till sitt öde och körde till de rekommenderade grottorna i Frasassi. Som bjöd på upplevelse. Hjalmar var intresserad en bit in i den 1,5 h guidade rundvandringen, Selma uppskattade bussturen mellan parkeringen och grottan...Seb och jag var imponerade! Tyvärr var fotografering förbjuden så bilder får ni titta på här: http://www.frasassi.com/ första grottan upptäcktes 1971 och grottorna öppnades för besökare 1974. Jag kan komma till minnes att det fanns 7 grottrum att beöka, 5 för oss vanliga (2 extra för extrema grottbesökare). Största grottan var stor...så stor att doumen i Milano skulle få plats...
STOR alltså!

Stranden sett från Numana och premiärdoppet.

Annars blev det mest familjemys på standen, i parken (lekplatser är toppen!), på restauranger och på hotellet. Men det är ju toppen och aldrig långtråkigt men två barn i aktiv ålder!


Vi besökte Numana och närliggande byn Sirolo. Också den uppbyggd på höjden och med underbar utsikt över delar av Conerobukten! Underbart! Önskar att jag var en bättre fotograf med bättre kamera...vill dela med mig!
 
I Svt:s serie "Solens mat" hörde vi (och såg via nätet) när Bo Hagström besökte Portonovo. Stället låg nära och vi begav oss dit en av dagarna och vi ångrar oss inte. Lunchen vi intog var utöver det vanliga, både platsmässigt och smakmässigt. 10 meter från vattenbrynet var det uppdukat med linnedukar och stället bjöd på en matupplevelse som vi kommer minnas (tillsammans med stämmningen och utsikten). Men smakar det så kostar det. Bara priset för att sitta vid restaurangensbord på stranden (och ej inomhus) utgav 30% av notan...Men det var det värt, alla gånger och vi hade kunnat göra det igen och igen och igen...





Alla bilder från Portonovo...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan verkligen dela med dig av foto fr det vackra Italien. Jättefina vyer.
Där är ju så fint vi deras hav o stränder. Och bada därnere är det bästa av allt.
Härligt att ni är hemma igen o att ni fått lite avkoppling ifrån det vanliga.
Mamma

Anna, Fair and True sa...

Vackert! Hur varmt/kallt var det i vattnet?

segsliten sa...

Härligt att komma till havet! Kul att se de fina bilderna. Vilken tur ni har haft, vädret har verkligen varit toppen den senaste veckan. Var det inte lite kallt i vattnet?
Kram ☺

Anonym sa...

Vilka härliga dagar ni har haft. Alltid lika skoj att ta del av de fina bilderna. Ny kamera kan man önska sig i julklapp eller i 35årspresent. kram/sofia

Nina sa...

Tack för att ni läser och kommenterar (både på detta inlägg och tidigare). Roligt!

Vattentemperaturen var inte så hög, kan faktiskt inte säga, sånt har jag svårt att avgöra och känna. Jag stack ner fötterna för att vara beredd om Hjalmar skulle åka iväg med vågornas tillbakasug...och det var kallt!

I så fall får jag önska mig en kamera i julklapp...35-årsdagen är ju såååålåååångt borta! Seb jubilerar innan!

Kram alla!

Vicky sa...

Kul att se lite bilder från Marche. Fint! Jag och barnen är bjudna en vecka till Porto Recanati i juli och det borde ligga alldeles i närheten för min väninna som har sommarställe där brukar prata om grottorna. Så den länken ska jag kolla upp!
Om 10 dagar åker vi till Liguria (Cinque Terre) och hoppas det blir badvarmt där med :)

Lina ♥ C´est la vie sa...

Åh så roligt att hitta hit. Längtar ihjäl mig efter Italien när jag ser dina bilder.
Vackert!
Kram Lina