tisdag 10 februari 2009

Att lära gamla hundar sitta...

Denna tjej har tagit till sig Italien och italienskan med stor säkerhet. Fattar allt, pratar lite och bara se vilken bit parmesanost hon trycker i sig...

...är nog lika svårt som att lära mig italienska. På en skala från ett till tio skulle jag ligga på minus. Oj, vad det är svårt, men roligt när man lyckas trots att det är ganska sällan. Språk har aldrig varit min grej men vid ett tillfälle, när vi just flyttat ner, trodde jag nog att jag skulle ta mig i kragen och ta min chans att lära mig ett nytt språk på äldre dar. Idag vet jag inte om det blir så.

Visst kan jag prata lite italienska, jag är dock ganska nischad. Jag kan klara mig inom "mina" områden så som: beställa i barer/restauranger, shopping av olika slag (både nytta och nöje) och lite småprat med grannar och dagisfröknar men sen tar det slut. Finito! Tyvärr! Nåja, jag har mer tid på mig att utvecklas. Kan ju glädja mig åt att engelskan numera flyter på, min kära (?) gamla engelsklärare skulle ha hört mig, han hade säkerligen imponerats!

Nästa vecka är det lov från skolan. Det skall bli kuligt. Tyvärr reser Seb på tjänsteresa till Japan men vi andra får efterlängtat besök av mormor.

7 kommentarer:

segsliten sa...

Ser ut att vara en nöjd tjej...fullt kompetent,du kanske skulle ta lektioner av henne?
Kram ☺

Vicky sa...

Jag kan inte annat än att hålla med. Italienskan är jättesvår. Jag försöker plugga lite och läsa böcker på italienska - men det vill inte riktigt fastna. Få helt enkel försöka hänga med i dotterns tempo nu när hon börjat skolan :)

Ja, Champoluc ligger ganska behändigt för oss. Vi ville ha en hösthelg i bergen och det fanns mycket promenadvägar däromkring. Det är ju även en skidort, och vi vill kolla uppp hur det såg ut men det verkade bökigt att ta sig upp i backarna med barnen så vi kunde utesluta den när vi sen skulle boka skidresa.

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Nina, jag tycker att du är fantastiskt duktig med din italienska som klarar dig så bra i vardagslivet. Vad mer kan man behöva? Jo det är klart om du ska prata med Tito......

/sofia

Anonym sa...

Hej, det är ju ett stort land ni bor i så jag hade inte alls räknat med att träffa er i Champoluc. Synd, men förståeligt. Ska ni till Dolomiterna nästa vecka? Var?
Synd att Sebastian är borta, men så klart mysigt med mormor.
HA en bra lovvecka. Förhoppningsvis kan vi i alla fall njuta i samma solsken ;)
Kram Sara

Anonym sa...

Hej på er!

Jag har för mycket Pokemonkort. Hoppas att ni har det bra där, Selma och Hjalmar. Vi har det snöigt i Sverige. Jag har varit i skolan idag och bytat Pokemonkort.

Hälsningar från Mattis

Anonym sa...

Hej!

Vi gillade verkligen filmerna som ni lagt ut. MER FILM TILL FOLKET. Hoppas ni håller er friska ett tag nu. Själv har vi det bra här hemma i kylan, även om vi andra inte kan njuta av att bläddra i en hög med Pokemonkort. Får försöka överleva utan helt enkelt, men det är svårt...mycket svårt;)

Stor kram
från väggarparna

Anonym sa...

go bild!

vill lära mig italiano, mkt coolt språk!