onsdag 25 februari 2009

Vem vill klä ut sig?



Så här i karnevalstider och med tanke på roliga kommentarer angående barnens utklädningskläder/karnevalskläder så har jag funderat på varför en del barn vill klä ut sig och andra inte. Som många sett och påpekat så har vi ett barn av varje. Selma gillar att klä ut sig medan Hjalmar inte känner sig lika tillfreds.

Selmas utklädningar/maskerader är lätträknade, 2 stycken, och båda här i Italien. Visserligen har hon prövat Hjalmars piratmössa och indianskrud - men det räknas inte här. Båda gångerna har hon varit ok med utstyrseln, kanske inte skrikit av glädje men varit nöjd.


Hjalmar har varit utklädd några fler gånger. På dagis i Sverige, innan flytten till Italien, gjorde vi det enkelt och på dagismaskeraden var Hjalmar - Zlatan, iklädd svenska landslagsdräkten. Den gången var Hjalmar verkligen tillfreds och glad. Här i Italien har det varit ett par utklädningar och första gången vi berättade att han skulle klä ut sig till någon annan på dagis dagen efter frågade han: Räcker det inte med att jag är jag? Vad svarar man på det? Självklart!!!! Nåja, han ville vara spindelmannen men blev en pirat. Inte helt nöjd, varken med valet eller måstet att klä ut sig. I år blev det ju Indian och han var ju ganska sur, men vi ser det som ett framsteg att han faktiskt gjorde det. Bravo! Kul! Det är ju även så att eftersom alla de andra barnen på skolan är utklädda så blir det enklare. Nästa år kanske det blir en ännu större dräkt!


Min egen maskeradhistoria är ganska kort. Jag kan inte minnas vad jag tyckte om det men jag minns att jag besökt punkarens, indianens och trollets världar. Säkert fler men jag minns inte, förutom en gång...För cirka 12 år sedan reste jag och min syster till Österrike för att åka skidor i 3 månader. Under vår tid i Saalbach inföll "Fashing". Om man var utklädd då fick man gratis inträde till ett diskotek i byn och där en drink. Detta ville vi såklart inte missa, men då vi som säsongare inte hade varken välutrustad garderob eller välfylld plånbok fick fantasin ta över. Syster och jag slutade som morot och blomkål...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hjalmar ser ju verkligen nöjd ut som Spindelmannen o vilket bra kort det var på honom som pirat.
Han ser ju så glad ut. Det har vi inte sätt tidigare. Blir nog som du säger bättre till nästa gång.

Selma var fin i indianfjädrarna. Förstår att hon fick hålla lite fint i dem, då de fått nytt gummiband o kanske lite stort till henne.
Bilder på dig o K som morot o blomkål har jag aldrig fått se. Varför inte detta?
Mamma

Anonym sa...

Oj oj oj, vad snygga vi var!!!
T o m så killarna friade till oss.....Vilken minnen det väcker, sååååå roligt vi hade!
Love you
Katja

Vicky sa...

Jag trodde karnivalen var över äntligen, men imorgon ska dotterns klass träffas - utklädda. Och hon vill ha ny dräkt eftersom de ska vara utomhus och inget hon har passar. Nej, säger jag och önskar vi slapp helt och hållet...

CSN är inte roliga. De har blivit hårdare sedan jag kom hit. Men jag har skickat in rätt papper för att få uppehåll i betalningarna så det borde fungera trots att det dröjer i år. Hur gör du, betalar eller kämpar :) Jag antar att inte du heller har ngn inkomst i Italien?

Kram

Anna, Fair and True sa...

Jag håller med Hjalmar och det var så fint sagt! Jag har aldrig gillat att klä ut mig heller